'Retail houdt het zwaar, ondanks economisch herstel'

De economische vooruitzichten verbeteren, maar retailers houden het nog moeilijk. Exporterende bedrijven trekken de kar richting herstel. Dat blijkt uit de sectorprognoses van ABN Amro en Rabobank.

ABN Amro voorspelt een economische groei van bijna een half procent voor 2014. Rabobank verwacht dat Nederland in de tweede helft van dit jaar de recessie achter zich laat, door de aantrekkende export.

De Nederlandse detailhandel moet volgens beide banken nog even op de tanden bijten. De sector draait op binnenlandse bestedingen en die staan onder druk. Nederlandse consumenten hebben dit jaar minder geld te besteden door dalende lonen, minder werkgelegenheid en hogere belastingen. Volgend jaar hebben deze factoren ook een drukkend effect op het beschikbaar inkomen, maar Rabobank verwacht dan een kleinere impact. Het particulier consumptievolume daalt in 2014 met anderhalf procent, na een verwachte krimp van twee procent dit jaar.

ABN Amro stelt haar verwachting voor de detailhandel licht bij naar beneden. De bank gaat uit van een volumedaling van 2,5 procent in 2013 en 1,5 procent in 2014. Volgens ABN Amro heeft dit onder meer te maken met de voorgenomen maatregelen van het kabinet,’waardoor de koopkracht van de consument verder wordt aangetast’. “Daarbij komt dat de onzekerheid voor de consument er zeker niet minder om is geworden, wat de koopbereidheid verder kan aantasten.”

Waar supermarkten nog een lichte plus behalen, zijn het bij de doe-het-zelfbranche, woonwinkels en elektronicazaken ‘dikke minnen’, aldus ABN Amro. Ook Rabobank ziet voor food-retail een gunstiger perspectief dan voor non-food. Over de toekomst van internetwinkels en postorderbedrijven is de bank optimistisch.

Rabobank verwacht een 'forse groei van de online markt' en adviseert meer onderlinge samenwerking. "Traditionele retailers hebben een grote achterstand op andere spelers qua kennis en vaardigheden op het gebied van online en zijn vaak te klein om dit écht op te pakken. Samenwerking met collega-retailers of gelijkgestemden binnen een formule is noodzakelijk om aan te haken."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!