Nederlandse consumenten gaven vorig jaar voor het eerst meer dan een miljard euro uit aan biologische voeding. Dat blijkt uit een inventarisatie van ketenorganisatie Bionext, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Klanten kopen de meeste biologische voedingsmiddelen in supermarkten, biologische speciaalzaken en de out of home sector. Volgens de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 waren deze verkoopkanalen samen goed voor 934 miljoen euro. Bij onder andere boerenmarkten en boerderijwinkels kochten consumenten voor nog eens 70,1 miljoen euro aan biologische voeding, meldt Bionext. Dat brengt de totale consumentenbestedingen in 2012 boven de een miljard euro.
Bionext verwacht dat de omzet dit jaar wat minder stijgt doordat productgroepen als biologische zuivel onder druk staan. “Wel groeit de vraag naar biologisch vlees licht, net als de afzet van AGF.”
De ketenorganisatie verwacht een verder groeiende omzet van biologische voeding in webwinkels en op de out of home markt. De grotere webwinkels zijn samen goed voor tien miljoen euro. De gemiddelde omzet van de overige webwinkels wordt geschat op twintigduizend euro.
Reacties 0