‘Prijzenslag levert AH weinig op’

Albert Heijn heeft weinig profijt van zijn prijsverlagingen. Andere supermarktketens volgden namelijk vrij snel met het verlagen van hun prijzen. Daarmee hebben ze de prijsafstand intact gehouden, zegt marktonderzoeker Joop Holla van GfK.

Bovendien levert het prijsoffensief de keten nauwelijks nieuwe klanten op. Van alle Nederlandse huishoudens doet 'nog steeds' ongeveer 45 procent boodschappen bij AH.

Het supermarktconcern begon de prijzenslag in A-merken om de opmars van Lidl te temperen. De Duitse keten kreeg er volgens GfK in een jaar tijd ongeveer 360 duizend huishoudens als klant bij, vaak afkomstig van AH. Volgens de onderzoekers is het marktaandeel van Lidl na de prijsverlagingen echter met twee procent toegenomen, naar 25 procent.

Lidl trekt daarnaast nog steeds nieuwe klanten die afkomen op specifieke producten, zoals groenten en fruit, meent Holla. “Lidl heeft een onderscheidend en verrassend assortiment. Daarmee mikt de keten op de bovenkant van de markt, het terrein van AH.”

Holla denkt dat er weinig ruimte is voor verdere prijsverlagingen in supermarkten, omdat het prijsniveau in Nederland al erg laag ligt. Hij ziet wel kansen voor nieuwe formules die een toegevoegde waarde bieden met hun assortiment, ‘zoals Marqt’.

Eerder: Albert Heijn begint nieuwe ‘prijzenslag’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!