Winkels transformeren in showrooms zonder financiële transacties, maar met service en afhaal- en retourneerfuncties. Dat voorspellen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) in hun publicatie Welvaart en Leefomgeving - Horizonscan. Bovendien vermindert de winkeloppervlakte de komende tien jaar mogelijk met twintig tot 35 procent.
De onderzoekers signaleren twee langetermijntrends die deze veranderingen in het winkellandschap veroorzaken. Het afgelopen decennium nam het aantal winkelmeters met een kwart toe, tot ruim dertig miljoen vierkante meter. De gemiddelde Nederlandse winkel is nu ruim zeven keer groter dan veertig jaar geleden. De omzet en bevolking groeiden veel minder hard. Dat is niet houdbaar, concluderen het PBL en CPB.
Bovendien neemt de vraag naar winkelpanden af door de opmars van webshops. Het aandeel internetverkopen steeg de laatste tien jaar naar bijna tien procent van de retailomzet. Het aantal shopping apps neemt ‘explosief’ toe. De onderzoekers verwachten dat dit binnen tien jaar de normale manier van winkelen wordt. Consumenten doen hun aankopen dan terwijl ze onderweg zijn en tussen andere activiteiten door.
'Winkels veranderen in showrooms'
Gepubliceerd op 11 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0