ABN AMRO heeft zijn verwachtingen voor de Nederlandse detailhandel in 2013 en 2014 verder naar beneden bijgesteld. De volumekrimp komt in deze jaren uit op respectievelijk vier en twee procent, blijkt uit de Prognose Retail 2014 van de bank. Eerder werd nog een krimp van 2,5 en anderhalf procent verwacht werd.
Deze herziening is volgens sectoreconoom Mathijs Deguelle niet het gevolg van recente gebeurtenissen. "Het is gebaseerd op ontwikkelingen in de detailhandel over een langere periode", zegt hij tegen RetailNews. De retailer bevindt zich volgens de bank in een 'perfect storm', doordat huizenprijzen en reële inkomens dalen en de werkloosheid toeneemt. "Hoewel het effect hiervan niet alleen bij de retail merkbaar zal zijn, zal de druk op de omzetten en volumes van vooral non-food retailers zeker toenemen", denkt de bank.
Het volume in de non-foodsector komt dit jaar 6,5 procent lager uit, terwijl voor volgend jaar een terugval van vier procent verwacht wordt. Elektronica-, doe-het-zelf, woon- en schoenwinkels krijgen daarbij de hardste klappen. Foodretailers zien hun volume dit jaar met een half procent teruglopen, terwijl voor volgend jaar stilstand wordt verwacht. Zelfs supermarkten, volgens ABN AMRO ' toch altijd een stabiele presteerder binnen de retail', merken de gevolgen van de crisis. Hun volume blijft dit jaar gelijk, voor 2014 wordt een groei van een half procent verwacht.
Online is de enige positieve uitschieter, stelt de bank. Toch neemt ook daar het groeitempo af, omdat 'verschillende deelsegmenten een steeds volwassener karakter krijgen'. De totale omzet in het online kanaal groeit zowel in 2013 als 2014 met negen procent.
"Als we goed zoeken zien we ook een lichtpuntje bij drogisterijen", vult Deguelle aan. Die branche houdt zijn volume dit jaar op niveau, terwijl voor volgend jaar een groei van een procent wordt verwacht. Drogisten profiteren volgens hem van het succes van cosmeticaproducten. "Klanten die doorgaans bij ICI PARIS XL kwamen, winkelen nu een segment lager."
Deguelle verwacht dat de volumekrimp in de retail in 2015 verder verkleind. Of winkeliers dan kunnen rekenen op positieve cijfers, durft hij niet te zeggen. "We zitten in een balansrecessie, waadoor het heel lang kan duren voordat de consumentenbestedingen weer toenemen", aldus de sectoreconoom.
Volumeontwikkeling per branche (in procenten)
Branche | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Doe-het-zelf | -2,5 | -8,3 | -9 | -5 |
Drogisterijen | 1 | 1,7 | 0 | -6 |
Elektronica | 2,2 | -0,1 | -9 | -6 |
Kledingzaken | -2,7 | -3,6 | -5 | -3,5 |
Online retail* | 4,6 | 9,1 | 9 | 9 |
Schoenenwinkels | 1,1 | -3,3 | -9 | -4 |
Supermarkten | 0 | 0,7 | 0 | 0,5 |
Woonwinkels | -2,8 | -8,5 | -8 | -5 |
Reacties 0