Het vertrouwen van Nederlandse consumenten in online winkelen is groot. Op een tienpuntsschaal geven zij gemiddeld een 8,3, laat research consultant Tim de Broekert van MarketResponse weten aan RetailNews.
Het vertrouwen is het meest gebaseerd op goede leveringsvoorwaarden en de veiligheid van online betalen. Deze opties werden door respectievelijk 37 en 28 procent van de ondervraagden aangeklikt.
Driekwart van de consumenten tussen achttien en 34 jaar vindt het online betalen de laatste jaren veiliger geworden. 83 procent van hen zegt het liefst met iDEAL te betalen. 55-plussers hebben het minst vertrouwen in online shoppen, waarbij een kwart aangeeft er helemaal geen vertrouwen in te hebben. Ruim driekwart van deze categorie doet maximaal eens per jaar een online aankoop. 44 procent van de consumenten tot 55 jaar doet dit minstens een keer per maand.
Consumenten winkelen voornamelijk online om gemaksredenen, concludeert MarketResponse. Dat webshops op ieder moment te bezoeken zijn, is voor de helft van hen een beweegreden online te winkelen. Thuisbezorging is voor vier op de tien een drijfveer, terwijl 35 procent aangeeft online te shoppen omdat hij de deur dan niet uit hoeft.
Van de frequente shoppers geeft de helft aan het online kanaal te gebruiken om producten tegen lagere prijzen te kopen. Consumenten die minder vaak webwinkelen doen dit voornamelijk wanneer een product niet op voorraad is in de fysieke winkel.
Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef van 481 Nederlanders.
Reacties 0