Online fraude treft duizenden consumenten

Drie procent van de bevolking van vijftien jaar en ouder werd vorig jaar slachtoffer van fraude bij online winkelen. Dat komt neer op bijna 370 duizend consumenten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Aankoopfraude, waarbij goederen of diensten niet geleverd worden terwijl ze wel betaald zijn, komt met 2,7 procent een stuk vaker voor dan verkoopfraude (0,2 procent). Hierbij wordt wel geleverd, maar niet betaald.

Vooral jongeren en middelbaar- tot hoogopgeleiden hadden te maken met aankoopfraude. Jongeren tussen de achttien en 35 jaar waren met ruim vier procent het vaakst de dupe. Van de vijftien- tot achttienjarigen was dat drie procent. Het risico op aankoopfraude is voor deze categorieën echter bijna even groot als het aandeel online kopers wordt meegewogen.

Bijna zeven op de tien van de vijftien- tot achttienjarigen koopt weleens online. Bij de achttien- tot 35-jarigen is dat ruim acht op de tien. De kans om slachtoffer te worden van aankoopfraude neemt af naarmate de leeftijd toeneemt. Dat komt overeen met het percentage online kopers per leeftijdsgroep, verklaart het CBS.

Eerder: ‘Internetoplichting van handelsites naar webshops’ & Aantal internetoplichters neemt toe

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!