Een eventuele beursgang van A.S. Watson heeft geen directe invloed op de operationele gang van zaken bij zijn winkelformules. Dat stelt SNS Securities-analist Richard Withagen tegen RetailNews. "Op de winkelvloer van Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL zullen op korte termijn geen gevolgen zichtbaar zijn."
Een beursgang heeft volgens Withagen het eerst zijn uitwerking op het managementteam van de retailer. "Het is hét moment waarop de strategie tegen het licht gehouden wordt", stelt hij. In het geval van A.S. Watson kan er volgens hem gekeken worden naar de hoeveelheid markten waarop de retailer actief is. A.S. Watson beschikt nu over 11.000 winkels in 33 landen.
De opbrengst van de beursgang kan moederconcern Hutchison Whampoa gebruiken voor het uitbreiden van het winkelbestand, weet Withagen. "Ze krijgen financiële armslag om andere bedrijven over te nemen of zelfstandig via winkelopeningen te groeien." Hij denkt echter dat Hutchison Whampoa zijn detailhandeldivisie vooral in de etalage zet om de 'eerdere investering ter gelde te maken." Het concern kocht de winkelketens in 2002 voor 1,3 miljard euro, terwijl een Aziatische beursgang 9,2 miljard euro zou opleveren.
De gevolgen van een beursgang merken winkelketens volgens de analist voornamelijk op het gebied van transparantie. Zo kunnen we net als van beursgenoteerde retailers als Ahold en Macintosh Retail Group ook van A.S. Watson kwartaalcijfers verwachten. Hoewel de extra media-aandacht de reputatie profijt kan opleveren, kan zulke openheid van zaken de concurrent ook wijzer maken. "Daarnaast houden ook belangenorganisaties beursgenoteerde bedrijven extra in de gaten", aldus Withagen.
Reacties 0