De nieuwe bonuskaart zorgt ervoor dat Albert Heijn meer bonusvoordeel in eigen zak kan steken. Dat blijkt uit een onderzoek van The Choice Marktonderzoek & Advies en opleidingsinstituut sales, reclame en marketing SRM.
Momenteel houdt Albert Heijn het bonusvoordeel van 23 procent van haar klanten en 34 miljoen bezoeken. Na invoeren van de nieuwe bonuskaart stijgt dit naar 46 procent en 61 miljoen bezoeken.
Het onderzoek, gehouden onder 420 huishoudens, toont aan dat tien procent niet in bezit is van een bonuskaart en dat 43 procent de kaart wel eens vergeet. In die gevallen ontvangt een derde geen bonusvoordeel, terwijl 57 procent van de klanten een andere manier vindt om de bonusprijs te betalen. Met de nieuwe kaart wil Albert Heijn deze alternatieve manieren stoppen om vervuiling van hun transactiedata te vermijden.
“Een trouwe klant die al vele jaren iedere week alle boodschappen bij Albert Heijn doet maar nu een keer de bonuskaart vergeet, betaalt als trouwe klant voor dezelfde producten een hogere prijs dan de disloyale klant die één keer per jaar bij AH komt en wel een bonuskaart bij zich heeft”, aldus Max Kohnstamm van SRM.
Volgens hem is de huidige bonuskaart dan ook geen loyaliteitskaart, maar een kortingskaart waar vooral Albert Heijn van profiteert. De meeste consumenten zijn het hiermee eens. Zo meent 31 procent dat AH zelf het meeste voordeel heeft van de bonuskaart. Elf procent denkt dat de klant het meeste profiteert.
‘Nieuwe bonuskaart levert AH meer op’
Gepubliceerd op 25 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0