Amazon heeft het minimumbedrag voor gratis verzending met tien dollar verhoogd naar 35 dollar (25,35 euro). Het is voor het eerst in meer dan tien jaar dat de Amerikaanse etailer dit bedrag verhoogt.
Met de verhoging wil de etailer kosten besparen en consumenten naar de Amazon Prime trekken. Met die service kunnen klanten voor 79 dollar per jaar onbeperkt pakketen laten versturen. De populariteit van Amazon Prime is volgens de etailer zo gegroeid, dat het sinds vorig jaar meer pakketten via deze dienst dan gratis verstuurt.
Consumenten die de abonnementsdienst eenmaal hebben betaald, bestellen meer bij Amazon om dat bedrag te rechtvaardigen. Daarnaast profiteert Amazon van de verhoging doordat klanten hun winkelwagen voller gooien, om aan het minimumbedrag voor gratis verzending te voldoen. Dat stelt analist Colin Sebastian van Robert W. Baird & Co in een onderzoeksrapport.
Amazon maakte donderdag verder bekend het derde kwartaal 24 procent meer verkocht te hebben. De omzet groeide van 13,81 naar 17,09 miljard dollar (12,4 miljard euro). Het nettoverlies komt uit op 41 miljoen dollar, tegenover 274 miljoen euro vorig jaar.
Reacties 0