‘Accijnzen funest voor Nederlandse retail'

De accijnzen op alcohol, tabak en brandstof zijn funest voor de Nederlandse detailhandel. Dat stelt Michael van Straalen, interim-voorzitter van werkgeversorganisatie MKB-Nederland. Volgens de MKB-voorman is er sprake van het zogenoemde ‘weglekeffect’ en gaan steeds meer Nederlanders de grens over om deze producten tegen een lagere prijs te kopen.

"Door het huidige beleid stimuleert het kabinet de detailhandel in de ons omringende landen", aldus Van Straalen. Hij vindt dat de accijnzen gelijk getrokken moeten worden met die van buurlanden België en Duitsland. “Het kabinet denkt zo maar zonder gevolgen de accijnzen te kunnen verhogen. Maar we leven hier niet op een eiland.”

Verschillende belangenverenigingen schreven afgelopen week in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer dat de geplande accijnsverhoging op diesel (drie cent per liter) meer zou gaan kosten dan opleveren. Zo is deze stap een ‘enorme lastenverzwaring’ voor de transportsector, die er juist weer langzaam bovenop komt. Volgens het kabinet moeten de accijnzen op diesel, LPT en alcohol en frisdrank juist een kwart miljard euro gaan opleveren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!