Webshoppen is van alle leeftijden, maar per leeftijdscategorie zijn er duidelijke verschillen. Dat concludeert onderzoeksbureau Ipsos na een enquête onder bijna achthonderd Nederlanders vanaf achttien jaar, in opdracht van PayPal.
Van de ondervraagden in de leeftijd van achttien tot 24 jaar winkelt 47 procent online. Kleding (veertig procent) en boeken (35 procent) zijn daarbij favoriete aankopen. Reizen (31 procent) en concertkaartjes (26 procent) volgen daarna. Bijna tien procent van deze groep winkelt op schoolcomputers.
Nederlanders van 25 tot 34 jaar shoppen veruit het meeste via het wereldwijde web. Van deze groep geeft 66 procent aan producten te kopen via internet. Ze schaffen vooral kleren, reizen, boeken, concertkaartjes, schoeisel en speelgoed aan. Bijna een derde (28 procent) van deze aankopen wordt op het werk gedaan. Deze groep bezit vaak een laptop (81 procent) en een smartphone (76 procent). Een op de drie ondervraagden heeft een tablet.
Consumenten van 35 tot 54 jaar zijn de grootste online kopers van computeronderdelen en -accessoires en elektronica. Deze generatie schaft verder online de meeste schoonheidsproducten en boeken en muziek aan. Iets minder dan de helft (44 procent) koopt online kleding. Van deze generatie hebben twee van de drie een pc en een op de twee een tablet. Mensen onder de 45 jaar hebben aanzienlijk vaker een smartphone dan de 45- tot 54-jarigen (66 procent tegenover 43 procent).
Bij de ondervraagden van 55 jaar en ouder geeft ruim de helft (52 procent) aan weleens online te kopen. Het gaat dan vooral om reizen (31 procent), boeken (21 procent) en kleding (twintig procent).
Mannen en vrouwen scoren redelijk gelijk als het gaat om online shoppen. Zestig procent van de vrouwen koopt weleens online, tegen 55 procent van de mannen.
Eerder: Webverkoop blijft groeien
'Webshoppen verschilt per generatie'
Gepubliceerd op 1 november 2013 om 00:00
Reacties 0