Foto- en elektronicaretailer Klein groeit in een zeer concurrerende markt door onvoorwaardelijk flexibel te zijn. Daarnaast kijkt het niet verder dan drie jaar vooruit, zegt financieel directeur Jeroen Klein van Klein Retail Group in het novembernummer van RetailTrends.
Klein wil de komende jaren groeien naar vijftig winkels, vertelt hij. Momenteel beschikt de foto- en elektronicaretailer over veertig vestigingen. "Op langere termijn hebben we er misschien wel honderd. Maar wie weet, het kunnen er ook twintig zijn", stelt de directeur. Het afbouwen van het winkelbestand kan volgens hem echter ook het resultaat van een gezonde bedrijfsvoering zijn.
Langer dan drie jaar wil hij niet vooruitkijken, daarvoor gaan de ontwikkelingen volgens hem te snel. "Ik weet waar ik over drie jaar wil staan, maar een langere periode is koffiedik kijken", vindt hij. De retailer past zich aan de consument aan. Op dit moment ligt de focus op crosschannelretail en de combinatie online en offline, vertelt Klein.
Klanten kunnen bijvoorbeeld hun online bestellingen afhalen in alle fysieke winkels, of desgevraagd thuis laten bezorgen. De marketing van Klein is erop gericht om de online klant naar de winkel te trekken. Zo adverteert de retailer op basis van IP-adressen gericht in een straal rondom de winkels.
"Online bieden we scherpe prijzen, maar als de klant de bestelling in de winkel komt ophalen, geven we nog eens extra korting", vertelt Klein. Daarmee wil het Klein maatwerk bieden en meer margerijke producten verkopen. "Mogelijkheden voor cross-selling en upselling benut je beter als je de klant naar de winkel haalt", aldus de directeur.
Jeroen Klein gaat in het interview met Pascal Kuipers verder in op inkoopbundeling, de analyse van klantendata en de teruglopende huurdersmarkt. RetailTrends 11 verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0