22 procent van de Nederlandse huishoudens heeft interesse in online serviceabonnementen. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is deze interesse het grootst, 36 procent van deze doelgroep heeft belangstelling. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse naar de bekendheid, waardering en behoefte aan service-abonnementen.
42 procent van de respondenten is bekend is met het begrip service-abonnement. Hoewel er ook wordt gedacht dat het nog om abonnementen voor onderhoud voor bijvoorbeeld CV-apparatuur gaat, is de interesse voor gemaks- en verrassingsabonnementen voor andere producten duidelijk.
Het model is niet nieuw, maar wordt door een groeiende groep online spelers herontdekt. Consumenten abonneren zich op een bepaald product en ontvangen het per opgegeven gebruiksfrequentie. Boekenclub ECI is er bekend mee geworden.
De (online) revival is over komen waaien uit de VS en telt grofweg twee proposities: gemak en verrassing. Er zijn voorbeelden in diverse productgroepen. HelloFresh richt zich net als bijvoorbeeld Streekbox op de dagelijkse boodschappen (gemak). Glossybox.nl wil haar klanten juist verrassen met een maandelijkse box, met daarin de nieuwste beauty-producten in miniatuurformaat. Andere spelers in het segment zijn onder meer Wijnabonnement.nl en Brokjespiloot.nl, voor een abonnement op diervoeding.
De top-5 van serviceproducten waarin men geïnteresseerd is bestaat uit:
1. groentetas (27%)
2. gezonde-maaltijdservice (16%)
3. koffieabonnement (13%)
4. cadeaupakket (13%)
5. verrassingsabonnement (12%)
Eerder:
Nieuwe miljoeneninvestering voor HelloFresh & Abonnementsdienst als extra verkoopkanaal
Consument loopt warm voor abonnementsdienst
Gepubliceerd op 6 november 2013 om 00:00
Reacties 0