'Gebrek aan leiderschap nekt Blokker'

Blokker Holding zucht onder een leiderschapscrisis en gebrek aan strategie. Dat zeggen anonieme bronnen die het retailconcern van binnenuit kennen tegen Het Financieele Dagblad.

In 2009 en 2010 maakte de onderneming onder de streep nog 158 miljoen euro winst. In 2011 bleef na belasting nog 128 miljoen euro over. Vorig jaar nam de winst nog verder af, tot 86 miljoen euro. “Natuurlijk wordt er nog winst gemaakt, maar als je ziet hoe hard die de afgelopen jaren is teruggelopen zou het niet verbazen als ze dit jaar op break-even uitkomen”, denkt een van de bronnen.

Nadat eigenaar Jaap Blokker in 2011 overleed, nam zijn neef Roland Palmer het roer over. Palmer wist de dalende trend niet te veranderen. De ingewijden wijten dat aan zijn gebrek aan ervaring. “Als je zeven jaar geleden tegen Jaap Blokker zou hebben gezegd dat zijn bedrijf zeven jaar later geleid zou worden door iemand die nog nooit aan het hoofd van een retailbedrijf heeft gestaan, zou hij je hebben uitgelachen”, zegt iemand die topman goed kende. “Sinds Blokkers overlijden zit het concern in een soort vacuüm”, vult een ander aan. Inmiddels neemt Theo de Kool als vicevoorzitter van de raad van bestuur een aantal taken over van Palmer, die wel de voorzitter van de raad van bestuur blijft.

Om het negatieve tij te keren moet het Blokker-concern zich weer gaan gedragen als de marktleider die het met een jaaromzet van 2,6 miljard euro en 26 duizend werknemers nog steeds is, stelt een betrokkene. “De formules zijn bijna zonder uitzondering sleets geworden, waardoor ze aan alle kanten zijn ingehaald door concurrenten.”

Action is een van die concurrenten die aan de stoelpoten zaagt van het moederbedrijf van onder andere Xenos, Bart Smit, Intertoys en Leen Bakker. Saillant detail is dat Jaap Blokker zo’n zes jaar geleden serieus nadacht over het inlijven van de discountformule met onder andere schrijfwaren en wasmiddelen. Hij deed dat echter niet en private-equityhuis 3i kocht Action op. De prijsvechter begon vervolgens een agressieve groeicampagne en opent dit jaar zijn vierhonderdste winkel.

Het Blokker-concern bindt op verschillende manieren de strijd aan met Action. Bij de ingang van Blokker-vestigingen staan tegenwoordig bijvoorbeeld vaak goedkope wasmiddelen en drogisterijen. Daarnaast krijgen de discountformules Big Bazar en Budget meer verkooppunten. Het Blokker-filiaal op het Amsterdamse Damrak is nu bijvoorbeeld een Big Bazar.

Een andere groeibelemmerende factor is de slijtage die veel Blokker-formules volgens de ingewijden vertonen. “Met de naamsbekendheid zit het wel goed, maar naar Blokker gaan is gewoon niet meer cool”, stelt retailexpert Frank Quix. “De winkels moeten zeker opgefrist worden, meer eigentijds worden. Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan HEMA.”

Ook op het gebied van e-commerce kan Blokker nog grote stappen zetten, denkt Quix. “Blokker kan zijn enorme winkelnetwerk veel actiever inzetten. Ze zitten op zoveel locaties, daar moet je meer gebruik van maken.”

Toekomst is er nog steeds voor het detailhandelsconcern, zeggen de insiders tegen het FD. “Als het huidige management maar de ruimte krijgt om de ramen echt open te gooien, goeie mensen aan te trekken, en met nieuwe ogen naar het hele bedrijf te kijken.”

Eerder: Nieuwe bestuursfunctie voor De Kool bij Blokker & Afname omzet en winst Blokker Holding

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!