Het Amerikaanse schoenenmerk Crocs zet in op de wederopbouw van de merkbeleving in Nederland. Dat vertelt Vince Gunn, managing director bij Crocs Europa, aan RetailNews. "Sommige mensen weten niet eens dat we nog bestaan."
Crocs heeft momenteel negen eigen winkels en een outletstore in Nederland. "Voor verdere uitbreiding kijken we nog naar grotere steden waar we niet aanwezig zijn, zoals Utrecht en Den Haag", zegt Gunn. De focus van het merk ligt volgens hem echter op 'het sterker maken van datgene wat we al hebben'.
Een groot deel van de Nederlanders weet volgens hem bijvoorbeeld niet dat Crocs meer verkoopt dan de klompschoen, waar het zes jaren geleden bekend mee werd. "Maar we hebben vierhonderd verschillende stijlen, waarvan we er 170 in Europa verkopen." In Rusland staat Crocs inmiddels al bekend als wintermerk, dankzij de populariteit van de bootschoen. In Nederland kampt het merk nog altijd met een 'onhip imago', beaamt Gunn. "Hier is nog veel werk te verrichten."
Daarom neemt Crocs onder meer het winkelconcept onder de loep. In mei heropende het merk de vestiging in Amsterdam, die sindsdien als pilotwinkel geldt. Waar de winkel voorheen wit was, wordt nu meer met kleur en visuals gewerkt. Ook worden de verschillende schoenen niet langer hangend, maar op planken en op ooghoogte gepresenteerd. "Op dit moment zijn we nog aan het beoordelen welke aspecten we naar andere winkels brengen."
Gunn ziet Crocs daarnaast graag tot een omnichannel retailer ontwikkelen. Zo wil het merk click & collect mogelijk maken in zijn winkels. "Daarbij hebben we het geluk dat ons magazijn in havenstad Rotterdam gevestigd is", aldus de managing director. Crocs onderzoekt ook de mogelijkheden van in-store oplossingen als een bestelzuil. "We moeten er alleen voor zorgen dat het echt onderdeel van de winkel wordt en dat het niet, zoals bij veel retailers, op een verplichting vanuit het hoofdkantoor lijkt."
In een poging de retailactiviteiten te stimuleren beschikt Crocs sinds enkele weken over een nieuwe retaildirecteur. Tim Lyons, voormalig director of stores van Nike, nam de taken over van Ann Chan, die sindsdien werkzaam is als commercieel directeur. De retailafdeling van Crocs noteerde het derde kwartaal een groei van 64,5 procent naar een omzet van bijna negentien miljoen dollar (14,2 miljoen euro). Online schoten de verkopen met 35,1 procent omhoog naar 7,5 miljoen dollar. De wereldwijde omzet van Crocs komt dit jaar naar verwachting net onder de 1,2 miljard dollar uit.
Reacties 0