Pure online players sturen aanzienlijk minder mailings dan multichannel retailers. Dat blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark, die in beeld bracht hoeveel mail er in Nederland door organisaties wordt verstuurd in oplages boven vijfhonderd. In de benchmark waren 37 online retailers en 242 multichannel spelers vertegenwoordigd, blijkt in de nieuwste editie van EtailTrends.
De analyse levert opvallende inzichten op. Multichannel retailers sturen bijvoorbeeld in de zomer minder e-mail, terwijl online spelers dan zwaarder inzetten. Multichannel verzond gemiddeld 65 mailings in het jaar, in een oplage van 88.456. Pure players hielden het op een jaarlijks gemiddelde van 142 mails, in een oplage van 35.894.
Bij verzenddagen en -tijdstippen is ook een verschil zichtbaar. Gemiddeld gaan er in het weekend minder mailings uit, maar als online retailers dan mailen kiezen ze voor de zaterdag. Multichannel kiest voor de zondag. Ook doordeweeks kiezen de groepen voor een ander moment.
De consument die de mails ontvangt, reageert bij beide retailcategorieën anders. Pure players krijgen een iets hogere click-to-open dan multichannel retailers, maar die laatste groep scoort weer een iets betere click-through-rate.
Uit een ander onderzoek blijkt dat consumenten graag e-mail van winkeliers ontvangen. Ruim tweederde geeft aan dat ze reclame het liefst via de mail krijgen. Gemiddeld ontvangen ze elke week 96 mailings, waarvan veertig procent reclame is. Twee derde checkt zijn inbox meer dan drie keer per dag.
Lees meer over mailgedrag binnen retail in EtailTrends 6, als onderdeel van het Dossier social media & mobile commerce. Verder is in EtailTrends aandacht voor activiteiten die een rol spelen in de aanloop naar aankoop. En wat doen retailers op mobiele platorms en met social media?
Etailtrends 6 verschijnt samen met het novembernummer van RetailTrends op vrijdag 8 november. Kijk hier voor een jaarabonnement voor jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Mail springlevend onder retailers
Gepubliceerd op 7 november 2013 om 00:00
Reacties 0