Tesco gaat kassa’s bij zijn tankstations voorzien van schermen die het gezicht van wachtende klanten scannen en hen vervolgens advertenties op maat bieden. De schermen scannen de ogen van klanten waarna het de leeftijd en het geslacht bepaalt. Met dit nieuwe advertentieplatform bereikt Tesco wekelijks ongeveer vijf miljoen Britten.
Simon Sugar, topman van schermontwikkelaar Amscreen, noemt de schermen een grote verandering voor de Britse retail. Het zogenaamde OptimEyes-systeem werkt met schermen die voorzien zijn van een ingebouwde camera die kunnen identificeren of zij te maken hebben met een mannelijke of vrouwelijke klant van een bepaalde leeftijd. Daarbij registreren zij ook of hoe lang de klant de advertentie bekijkt.
Tesco wil binnen vijf jaar al zijn 450 tankstations voorzien hebben van een dergelijk systeem. Of deze doelstelling behaald gaat worden valt nog te bezien. Het plan ligt onder vuur van privacyorganisaties. Volgens deze organisaties geven klanten geen toestemming om gescand te worden.
Kijk op www.retailtech.nl voor het laatste nieuws omtrent technologie in de retail. Om in te schrijven voor de wekelijkse nieuwsbrief van RetailTech, klik hier.
Reacties 0