Wat doen winkels met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? Het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6 zoomt onder meer in op de activiteiten van retailers op social media. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Christine de Jong, PR & social media manager van Hunkemöller.
Hoe ziet de social media strategie van Hunkemöller eruit?
"Sinds 2011 hebben we een strategie met een dedicated social media budget. Vanaf toen werd social media 'serieus' genomen in de organisatie en zijn we georganiseerd gaan werken. Social media werd een onderdeel van het marketingplan en sindsdien wordt er gewerkt met contentplannen die per kwartaal worden opgesteld."
"Social media valt bij ons niet onder één afdeling, maar onder een 'hub'. We betrekken verschillende afdelingen bij deze hub en passen hier onze contentplannen op aan. De afgelopen twee jaar lag de focus op het bouwen van een van de grotere communities op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en YouTube. Dit is gelukt door sterk in te spelen op de persoonlijke behoefte van onze consument en onszelf de vraag te stellen welke content voor welk medium geschikt is."
Wat is voor Hunkemöller de toegevoegde waarde van social media?
"Wij zien social media als een verlengstuk van onze winkels en voorzien onze fans van de juiste informatie, service, feitjes en leuke spelletjes die in lijn staan met onze campagnes. Verder is Hunkemöller ver ontwikkeld met de inzet van social advertising en social commerce. Aan de hand van niche advertising targeten we onze fans op basis van interesses op Facebook. We proberen relevante informatie aan een relevante doelgroep te koppelen."
"Dankzij social media verzamelen we belangrijke data over onze klanten, kunnen we service verlenen, onze ‘branding’ delen en de klant van informatie voorzien, zoals on- en offline aanbiedingen. We zijn druk bezig om het monitoren van ons succes op social media te optimaliseren. We hebben nu tools als Sprout Social en Google Analytics en de Facebook Insights tot onze beschikking. We weten dat onze fans onze apps erg leuk vinden, zoals de Find It-game die we tijdens onze 'derde bh gratis'- campagne hebben gelanceerd. Daarbij hebben de fans steeds bijna identieke campagnebeelden laten zien en hen uitgedaagd om de verschillen te zoeken."
Welke social media-activiteit werkt voor Hunkemöller?
"Op dit moment is Facebook ons grootste kanaal en krijgen we daar het meeste response en de meeste kliks. Dit komt omdat een groot deel van onze doelgroep, in fashion geïnteresseerde jonge vrouwen, daar aanwezig is. Op Facebook houden we de avonduren aan om te posten, omdat onze doelgroep zich dan het actiefst online beweegt. Twitteren doen we de hele dag door, Instagram en Pinterest houden we dagelijks bij. Het is daarbij vooral van belang om goed te kijken en te luisteren naar de doelgroep. Stel hen centraal en zorg dat er een duidelijk plan achter je contentstrategie zit. Ben niet bang om de interactie aan te gaan met je fans en neem je fans serieus."
Voor een jaarabonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes edities EtailTrends, klik hier.
Reacties 0