Wat doen retailers met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? Het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6 zoomt onder meer in op de activiteiten van retailers op social media. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Diederik van Gelder, mede-oprichter van foodconcept Bilder & De Clercq.
Hoe ziet de social media-strategie van Bilder & De Clercq eruit?
“We zijn dagelijks actief op Twitter en Facebook, maar we gebruiken beide netwerken op een andere manier. Op Twitter stellen we ons vooral reactief op. We volgen dus wat er gebeurt en reageren als mensen ons tweeten, maar zoeken niet zelf actief de interactie. Volgens mij denkt 85 procent van de twitteraars niet goed na over wat ze erop zetten. Dat willen wij niet. Een tweet moet wel wat toevoegen."
"Op Facebook zijn we meer pro-actief. We melden bijvoorbeeld elke donderdag onze nieuwe gerechten. Vaak komen er al snel mensen binnen die naar aanleiding daarvan komen kijken. We begonnen medio 2012 met dit kanaal om mensen mee te nemen in het traject naar onze eerste winkeloplevering. Binnen no time hadden we vijfduizend volgers. Daar hebben we geen geld aan uitgegeven, dat is gewoon zo gegroeid. We merken dat mensen het leuk vinden om te zien waar we mee bezig zijn. Daarom zit bij elke post een foto. Mensen krijgen graag een kijkje achter de schermen.”
Wat is voor Bilder & De Clercq de toegevoegde waarde van social media?
"Een retailer moet bij zijn social media-activiteiten zijn doelgroep kennen en de tone-of-voice daarop aanpassen. De klant moet zich kunnen identificeren met wat je op Facebook zet. Als mijn compagnon Rogier Leopold of ik iets willen posten, vragen we ons eerst af: ‘Vinden wij dit leuk?’ Of: ‘Het is warm zomerweer. Wat zou ik willen van de Bilder & de Clercq?’ Het is essentieel om je te verplaatsen in je doelgroep. Zo simpel is het eigenlijk. Een retailer moet vooral niet te commercieel overkomen op social media, want dat werkt averechts. Natuurlijk willen we dat mensen ons ontdekken en naar de winkel komen, maar het draait bij social media niet alleen om brand awareness en meer traffic naar de winkel. We willen onze volgers meenemen in ons avontuur."
Welke social media-activiteit werkt voor Bilder & De Clercq?
"Voor ons werkt Facebook heel goed, omdat onze doelgroep daar te vinden is. In onze winkel komen vrij veel expats. Daarom is het handig om af en toe Engelstalige posts te plaatsen. We zien dan gelijk andere mensen reageren. Bovendien is het een low-cost medium.
Authenticiteit is erg belangrijk voor succes op social media. Mensen volgen ons omdat het hen aanspreekt wat wij doen en hoe we dat communiceren. We proberen onze tone-of-voice aantrekkelijk te houden voor zoveel mogelijk mensen. We willen niet uitstralen dat we de hipste boodschappenwinkel van Amsterdam zijn. Bilder & De Clercq zorgt dat mensen met weinig tijd snel een gezonde maaltijd kunnen maken. Dát willen we overbrengen.”
Lees ook: Social retail: Hunkemöller
Lees meer over retail en social media in het dossier Social media & Mobile commerce in EtailTrends 6. Kijk hier voor een jaarabonnement.
Social retail: Bilder & De Clercq
Gepubliceerd op 8 november 2013 om 00:00
Reacties 0