Wat doen retailers met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? Het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6 zoomt onder meer in op de activiteiten van retailers op social media. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Michel Bos, senior specialist PR en woordvoering van de Bijenkorf.
Hoe ziet de social media-strategie van de Bijenkorf eruit?
“De Bijenkorf is sinds april 2010 actief op social media. We werken met Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest en YouTube. Twee mensen zijn speciaal aangesteld voor de social media-werkzaamheden. Daarnaast richt een team zich op webcare. We brengen iedere dag veel nieuws uit via onze kanalen om onze achterban te blijven betrekken bij onze activiteiten.”
“De Bijenkorf is de eerste retailer die een CRM-programma is gestart voor fans op social media. Fans en volgers verdienen met dit Social Rewards-programma credits als ze comments geven en posts liken of sharen. Daarmee maken ze kans op beloningen in zeven categorieën, variërend van een kop koffie tot een cadeaukaart van vijfhonderd euro. Dit programma is al succesvol via Facebook, Twitter en Instagram. Binnenkort wordt ook YouTube in dit programma geïntegreerd. We monitoren het succes van onze activiteiten met de tool Media Injection.”
Wat is de toegevoegde waarde van social media?
“Social media biedt voor ons toegevoegde waarde op het gebied van webcare en traffic naar de website. Met onze posts proberen we vooral te informeren en inspireren.”
“Door social media te gebruiken zijn we actueel, flexibel en kunnen we dagelijks in contact komen met onze klanten en fans. De kanalen werken ook als ondersteuning van bijvoorbeeld evenementen van de Bijenkorf en introducties van nieuwe merken.”
Welke social media-activiteit werkt voor de Bijenkorf?
“Voor ons werken Facebook en Twitter het best. Hiermee wordt het grootste bereik behaald. Het publiek kent deze kanalen het best. We hebben meerdere succesvolle acties en campagnes gehad, bijvoorbeeld tijdens de Drie Dwaze Dagen. De meest recente was de Kardashian-Quiz via onze Facebook-pagina. Uit de deelnemers met de meeste goede antwoorden worden vijf prijswinnaars getrokken. Zij kunnen een meet & greet winnen met Khloé Kardashian.”
“Als een retailer meer uit zijn social media-activiteiten wil halen is het belangrijk dat hij zorgt voor groei. Dat is mogelijk door kwalitatieve fans aan zich te binden en de interactie met hen aan te gaan. Uiteraard houden we in de gaten dat we niet te veel posts plaatsen per dag. Mede daarom experimenteren we ook met het targeten van onze posts op bijvoorbeeld specifiek de regio rond een filiaal van het evenement waarover we posten, of op leeftijd of geslacht.”
“In het algemeen leert de Bijenkorf veel door trial and error, learning by doing. We leren ook veel van onze klanten door de feedback die we krijgen via social media. Daarmee kunnen we onze service zo goed en snel mogelijk aanpassen aan hun wensen.”
EtailTrends 6 is samen met het novembernummer van RetailTrends verschenen. Kijk hier voor een jaarabonnement.
Eerder verschenen in de serie Social retail:
Social retail: Hunkemöller
Social Retail: Bilder & De Clercq
Social Retail: Praxis
Social Retail: IKEA
Social retail: de Bijenkorf
Gepubliceerd op 11 november 2013 om 00:00
Reacties 0