Wat doen retailers met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? Het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6 zoomt onder meer in op de activiteiten van retailers op social media. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Roy van Keulen, directeur klant van Praxis.
Hoe ziet de social media strategie van Praxis eruit?
"De consument verandert en is overal. Als retailer moet je daar met alle kanalen op aansluiten, want alles draait om de klant. Social media staat bij ons nog in de kinderschoenen, maar we willen ons daar meer op toeleggen. Een trend als de zoektocht naar serendipity via Pinterest is bijvoorbeeld blijvend. Als retailer moet je daar gebruik van maken. Dat begint met het tonen van eigen producten op een inspirerende manier. Ons grote doel is om uiteindelijk geen leverancier, maar een partner van de klant te zijn. Dat de klant niet de buurman, maar Praxis via social media benadert om zijn vraag te stellen."
"Social media zit in het takenpakket van ons allemaal. Zo hebben we contentmedewerkers, designers en een verantwoordelijke voor heel Praxis.nl die ermee aan de slag zijn. En als ik online een klacht van een klant tegenkom, los ik die zelf op. Er is niemand aangesteld die zich alleen met social media bezighoudt. Wel hebben we, net als voor zaken als affiliate en zoekmachinemarketing, een apart budget voor social media. Want het zijn natuurlijk wel gewoon extra kosten. We zijn nu actief op Twitter, Facebook en Pinterest, maar wat mij betreft blijft het daar niet bij. En wanneer we groter worden op social media horen daar ook meer mensen bij."
Wat is voor Praxis de toegevoegde waarde van social media?
"Het voordeel van social media is dat je door de interactie met de klant meteen weet wat wel en wat niet werkt. Enerzijds door de response die je krijgt, maar ook door het gedrag daadwerkelijk te meten. Met behulp van tools zijn we nu aan het bekijken of we bepaalde klus- en woontrends uit social media kunnen halen."
"We zetten social media deels in als webcare, maar het belangrijkste doel is om het klussen leuker te maken. Dat past bij onze missie om onze klanten te ondersteunen bij het van 'je huis je thuis maken'. Nu is iedereen in de weer met zijn smartphone, maar wij willen laten zien dat klussen meer voldoening geeft. Veel mensen zien leuke ideeën langskomen, maar laten het daarbij omdat ze bijvoorbeeld niet weten hoe ze het aan moeten pakken. Aan ons de taak om hen die drempel over te helpen. Dat willen we onder meer gaan doen met 'how to'-posts op Pinterest, waarin we stap voor stap uitleggen hoe ze dat ene idee echt kunnen verwezenlijken. Door hen een handleiding aan te reiken willen wij een gids voor de klanten zijn. Dit zijn stappen die we graag in de volgende fase willen maken."
Welke social media-activiteit werkt voor Praxis?
"We proberen met onze posts zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit. Zoals met de storm van eind oktober, of als het straks gaat ijzelen of er weer een hittegolf komt. We bieden hen dan een oplossing voor bepaalde bijbehorende problemen. Verder weten we bijvoorbeeld dat Nederlanders relatief kleine huizen hebben. We spelen daar op in door ideeën te laten zien hoe je alle ruimtes zo optimaal mogelijk benut. Een foto van een relaxruimte in een traditionele gangkast werd erg vaak gedeeld. Nu moeten we ze nog die drempel over krijgen om dat concept daadwerkelijk te realiseren."
"Dat lukt alleen als de fan echt betrokken is bij Praxis. Waar ik op tegen ben is het kopen van fans met een iPad. Wij willen fans die klussen echt leuk vinden en geven dus alleen klusgerelateerde prijzen als boormachines weg. Social media heeft namelijk pas echt meerwaarde voor retailers als fans echt betrokken zijn bij het merk."
Eerder:
Social retail: Bilder & De Clercq
Social retail: Hunkemöller
EtailTrends 6 is samen met het novembernummer van RetailTrends afgelopen vrijdag verschenen.
Voor een jaarabonnement op elf keer RetailTrends en zes edities EtailTrends, klik hier.
Reacties 0