'Geen plek voor kleurloos midden'

Modeketens die wegblijven van het 'kleurloze midden' houden hun bestaansrecht. Dat zegt manager pers en pr Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail tegen RetailNews, in een reactie op de sectorvisie van ING over fashion. Daarin stelt de bank dat in 2025 geen plaats meer voor een middensegment in de kledingbranche is.

"In 2010 vertelden wij ondernemers al dat dertig tot veertig procent van hen op termijn niet meer in de branche actief zou zijn", aldus Te Grotenhuis. De visie van ING ligt volgens hem in lijn met verwachtingen van INretail zelf. Zelfstandige modeketens blijven echter 'kanshebber' op de retailmarkt als zij de flexibiliteit hebben om zich aan te passen aan de veranderde markt, stelt hij.

In die veranderde markt breiden fast fashion-ketens als Primark, H&M en Zara hun dominantie uit. Maar die zitten voornamelijk in grote steden en zijn gericht op de massa, weet Te Grotenhuis. Unieke winkelformules moeten zich volgens hem juist onder de aandacht brengen van hun eigen unieke doelgroep om te overleven. "Ondernemers die met hun DNA de sfeer van een winkelplaats bepalen zijn de winnaars van deze markt", stelt hij.

In een tijd waarin winkelgebieden compacter worden, ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor overheden. Het belangrijkste aandachtspunt is volgens hem dat 'leegloop niet op zijn beloop wordt gelaten'. INretail zit met verschillende gemeenten, winkelverenigingen en projectontwikkelaars om tafel om een toekomstvisie voor alle winkelstraten door te nemen. "Daarbij moet je als belangenorganisatie soms ook de pijnlijke conclusie trekken dat er voor bepaalde formules geen plek meer is."

Eerder: 'Middensegment in fashion verdwijnt'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!