Storingen in betalingsverkeer niet vergoed

Retailers en consumenten die financiële schade oplopen vanwege een storing bij het internetbankieren of pinnen krijgen geen schadevergoeding. Dat schrijft minister Dijsselbloem van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens de PvdA-bewindsman bestaat het betalingsverkeer uit verschillende omgevingen die aan elkaar zijn geschakeld, waardoor storingen zich op allerlei verschillende manieren kunnen voordoen. “Storingen kunnen zich voordoen in de bankomgeving, in de openbare datacom-infrastructuur of in de betaalomgeving van de winkelier (bij pinstoringen) of van de consumenten (in geval van internetbankieren).” Dit is anders dan bij de energie- en telecomsector, waar slechts een partij het netwerk beheert en een compensatieregeling geldt.

Volgens Dijsselbloem hebben retailers ‘tot op zekere hoogte’ invloed op de beschikbaarheid van het betalingsverkeer. “Datacomproviders bieden netwerkdiensten met een verschillende kwaliteit en bijbehorend prijskaartje aan. Afhankelijk van het abonnement dat een ondernemer kiest en de wijze waarop hij in zijn (winkel)omgeving de betaalaansluiting heeft ingericht, kan hij te maken krijgen met meer of minder (pin)storingen”, aldus de minister. Ook kunnen consumenten als alternatief met cash of creditcard betalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!