Chinese consumenten hebben maandag bij etailer Alibaba in een dag bijna vier miljard euro uitgegeven aan kleding, schoenen, parfum en elektronica. Logistieke bedrijven hebben tijdelijk tienduizenden extra mensen aangenomen om de bestelde artikelen te kunnen verwerken, melden Chinese media.
De webshoppers profiteerden van kortingsacties op nationale vrijgezellendag, zoals 11 november in China bekendstaat. Sinds 2009 haken de grootste Chinese etailers hierbij aan met grote aanbiedingen. De totale omzet lag toen op zestig miljoen euro.
Online retailer Alibaba rapporteerde al na twintig minuten een omzet van meer dan een half miljard euro via zijn website Tmall.com. Even na lunchtijd stond de teller op 2,3 miljard euro. Tijdens de vorige vrijgezellendag was dat het totaalbedrag dat via de twee belangrijkste platforms van Alibaba werd omgezet. Uiteindelijk spendeerden Chinese consumenten bij de etailer een recordbedrag van bijna vier miljard euro.
E-commerce groeit snel in de volksrepubliek. In de eerst negen maanden van dit jaar stegen de internetverkopen met 35 procent naar 158 miljard euro. Daarmee passeert China dit jaar waarschijnlijk de Verenigde Staten als ’s werelds grootste e-commercemarkt. Naar verwachting zet de groei door, omdat het huidige percentage webshoppers in China flink lager ligt dan in de VS.
Dagomzetrecord Alibaba: 4 miljard euro
Gepubliceerd op 12 november 2013 om 00:00
Reacties 0