'Ruimte voor nog 63 Lidl-winkels'

Lidl kan zijn Nederlandse winkelbestand tot 2020 met nog minimaal 63 vestigingen uitbreiden. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van EFMI Business School en Roland Berger Strategy Consultants. De Duitse supermarktketen beschikte eind 2012 over 363 winkels.

Het huidige marktaandeel van 8,6 procent kan oplopen naar 10,7 tot 12,4 procent, concluderen de onderzoekers. Het percentage loopt het hardst op, als Lidl A-merken in het assortiment opneemt en de versafdeling verder verbetert. Consumenten reageren namelijk zeer positief op dat scenario, aldus directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School. "Als Lidl erin slaagt om deze transitie te maken, ligt er nog flinke autonome groei in het verschiet."

Lidl geldt niet langer als een discountformule, stellen de onderzoekers. Zo is het aanbod daar te breed voor, terwijl ook het assortiment groente en fruit van hoogwaardige kwaliteit is. "Ze hebben in middels ook veel mooie en ruim opgezette winkels", stelt Van Aalst.

Albert Heijn wordt bovengemiddeld geraakt door deze kwaliteitsslag, menen de onderzoekers. Omdat het om een verdringingsmarkt gaat, ondervinden alle supermarkten last van de groei van Lidl, stelt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger. "Maar vanuit het onderzoek stellen we vast dat Albert Heijn hier alleen al vanwege zijn marktomvang gevoeliger voor is."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!