HEMA blijft meest onmisbare merk

Ruim driekwart van de Nederlandse consumenten kan niet zonder het merk HEMA. Daarmee voert de winkelketen net als vorig jaar de ranglijst van top honderd meest onmisbare merken aan. Het onderzoek, gehouden onder 1001 consumenten, is uitgevoerd door EURIB, kennisinstituut op het gebied van merkenbeleid.

Albert Heijn doet de tweede plek dit jaar over aan het NOS Journaal. 66 procent van de Nederlandse consumenten noemt de Zaanse supermarktketen onmisbaar. Kruidvat zakte eveneens een plek en staat met een onmisbaarheidscore van 64 procent op de vierde stek.

Consumenten vinden een merk onder meer onmisbaar als het een vast onderdeel van onze cultuur wordt. HEMA en Albert Heijn zijn volgens EURIB voorbeelden van zo'n cultuuricoon. Verder zorgen veel en consistente reclame-uitingen voor een hoog onmisbaarheidscore, terwijl ook mogelijkheden tot interactie zoals via de module 3D IKEA Keukenplanner daaraan bijdragen. IKEA is op de zevende plaats de derde retailer op de ranglijst.

Een grote stijger op de ranglijst is de Bijenkorf, dat van plek 115 naar 71 is gestegen. De aankondiging dat de warenhuisketen een aantal filialen gaat sluiten heeft een positief effect gehad op hun onmisbaarheidscore, die op 37 procent uitkomt. Daarnaast draagt de sterkere focus op luxemerken bij aan de onmisbaarheid. De Bijenkorf heeft nu namelijk een duidelijkere profielkeuze, stelt het kennisinstituut.

Ranglijst meest onmisbare retailers:

2013 2012 Merk Score
1 1 HEMA 76%
3 2 Albert Heijn 66%
4 3 Kruidvat 64%
7 6 IKEA 64%
9 5 Blokker 63%
11 4 Bol.com 59%
12 13 Lidl 58%
15 10 Marktplaats 55%
24 12 V&D 49%
27 20 Xenos 47%
30 15 Aldi 46%
36 63 Bruna 44%
37 30 Action 44%
39 23 GAMMA 44%
45 35 C&A 43%
47 45 Etos 42%
48 71 Jumbo 42%
49 66 Intratuin 42%
57 40 McDonald's 39%
70 43 Praxis 37%
71 115 De Bijenkorf 37%
77 58 Media Markt 36%
91 102 Zeeman 34%

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!