Retailers kunnen zich op belangrijkere zaken focussen dan op m-commerce. Mobiel geeft namelijk weinig nieuwe dimensies aan online, constateert EtailTrends, op basis van een analyse van verschillende onderzoeken naar m-commerce.
Zo zetten consumenten mobiele apparaten nauwelijks 'mobiel' in. De meeste mensen gaan bijvoorbeeld online met hun mobiel als ze thuis zijn. Daarnaast zegt de helft van de tabletgebruikers en een derde van de smartphonegebruikers wel eens kleding via dat apparaat te kopen. Voor de verklaring van 'wel eens' vergelijkt EtailTrends de resultaten met een Europees rapport van vastgoedontwikkelaar CBRE. Daaruit blijkt dat consumenten jaarlijks 84 keer voor kleding shoppen, waarvan acht keer via mobiele apparaten. Het rapport meldt daarbij echter niet of deze bezoeken ook tot een transactie leiden.
Mobiele apparaten zijn met name goed voor het vergroten van het bereik van de winkel in de oriëntatie tot aankoop. Dit 'sofarooming' compenseert daarmee deels de dreiging van showrooming. Een deel van de prijsvergelijkers in de winkel doet weliswaar ergens anders aankopen, maar er zijn ook klanten die zich thuis oriënteren en alsnog die bewuste retailer selecteert.
Lees de gehele analyse over het effect van tablets en smartphones op shopgedrag in EtailTrends 6. Klik hier voor een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0