'Huurdersmix bepaalt succes winkelcentrum'

De kwaliteit van de huurdersmix is de belangrijkste voorwaarde voor het succes van een winkelcentrum. Daarbij staat de aanwezigheid van publiekstrekkers centraal. Dat constateert vastgoedadviseur CBRE na onderzoek onder achttien winkelcentrummanagers van goedlopende secundaire winkelcentra, waarvan vijf uit Nederland.

De grootste publiekstrekkers in Nederland zijn volgens hen HEMA, Primark, Albert Heijn, Jumbo, C&A en Lidl. Deze winkelformules dragen het meest bij aan het succes van het winkelcentrum. Andere belangrijke voorwaarden zijn een goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid.

Winkelcentrummanagers kunnen volgens CBRE een belangrijke invloed hebben op het succes van het centrum. Zeker bij winkelcentra buiten het stadscentrum kunnen zij bijvoorbeeld de parkeermogelijkheden optimaliseren. Zij zijn daarbij afhankelijk van ondersteuning 'in de vorm van regelmatige investeringen', aldus executive director Albert Hoogland.

De meeste succesvolle winkelgebieden zijn de afgelopen tien jaar geopend of gerenoveerd, waarvan een groot deel zelfs de laatste vijf jaar. Slechter presterende winkelcentra lijden juist vaak onder een gebrek aan investeringen. "Dat is vaak gekoppeld aan de eigendomsstructuur van het winkelcentrum", stelt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!