Starbucks mikt op snellere Europese groei en nieuwe locaties door steeds meer allianties te sluiten. De koffieketen opent nog steeds eigen winkels, maar gaat nieuwe vestigingen steeds meer uitbaten met partners in franchise of licentie. Dat zegt Kris Engskov, de nieuwe topman van Starbucks in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (de Emea-regio) in Het Financieele Dagblad.
Het afgelopen boekjaar heeft Starbucks in de Emea-regio met licentiepartners 161 nieuwe winkels geopend. Het komende boekjaar worden dat er ruim tweehonderd, waarvan driekwart met licentiepartners. De allianties maken onderdeel uit van het herstelplan van Europa, waarbij 72 winkels sluiten.
De koffieketen opent vandaag met het Zwitserse spoorbedrijf SBB de eerste koffiewinkel in een trein. Deze samenwerking staat volgens Engskov model voor de groeistrategie van Starbucks. “Dit is het innovatiefste wat we ooit hebben gedaan.” Hij verwacht dat er meer koffiepunten in Europese treinen komen.
De koffieketen gaat verder drive-thru’s in Europa uitrollen. De eerste is al geopend in Duitsland. Daarnaast start Starbucks met shop-in-shops in supermarkten en warenhuizen en met verkoopautomaten voor kantoren. De afgelopen maanden is het nieuwe zelfbedieningsconcept Corner Cafés neergezet op zo’n honderd locaties. Engskov voorziet goede kansen om deze Corner Cafés snel uit te breiden op verkooppunten voor snelle tussendoortjes. “Op deze manier komen we op plekken waar we eerder niet waren.”
De groeistrategie met partners begint vruchten af te werpen, stelt Engskov. De omzet van Starbucks’ bestaande Europese vestigingen groeide het afgelopen kwartaal met twee procent. Hij ziet het als zijn belangrijkste taak om Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië blijvend winstgevend te maken.
Starbucks wil groeien dankzij partners
Gepubliceerd op 14 november 2013 om 00:00
Reacties 0