Ahold heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 3,1 procent zien dalen ten opzichte van vorig jaar. De totale verkopen bleven steken op 7,36 miljard euro, tegenover 7,6 miljard euro vorig jaar. De nettowinst steeg wel met zeventien procent naar 165 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Ahold donderdag publiceerde.
De omzet in Nederland groeide met 1,4 procent, maar de identieke omzet daalde met 0,2 procent. Daarnaast liepen de verkopen in supermarkten van Albert Heijn terug. Klanten van de formule besteden minder per bezoek, waardoor het marktaandeel van Albert Heijn onder druk staat. De terugval in Nederland wijt ceo Dick Boer aan het lage consumentenvertrouwen in ons land. Ook voor het huidige kwartaal verwacht hij dat de consumentenbestedingen onder druk blijven staan, met name in ons land.
Bol.com en albert.nl groeiden volgens het moederconcern wel sterk, zonder daar exacte cijfers over bekend te maken. De opening van pick-up points versterken deze online groei, stelt Ahold. Albert.nl opende het afgelopen kwartaal vier afhaalpunten, waardoor het totaal nu op vijftien staat. In de Verenigde Staten beschikt Ahold over 89 pick-up points, waarvan er 46 afgelopen kwartaal openden.
Ahold maakte verder bekend dat de Slowaakse activiteiten verkocht worden aan Condorum. Het Slowaakse winkelbedrijf neemt alle 24 winkels over, die vorig jaar goed waren voor een omzet van 159 miljoen euro. Door de verkoop kan het concern zich beter richten op Tsjechië, waar het in 2012 met 283 winkels een omzet van 1,8 miljard euro behaalde. De verkoop wordt naar verwachting in de eerste helft van komend jaar afgerond.
Eerder: 'Ahold wil weg uit Slowakije'
Reacties 0