De bestedingen in de non-foodsector zijn in het derde kwartaal met zeven procent teruggelopen. Waar consumentenelektronica- en entertainmentwinkels vorig jaar het zwaarst werden getroffen, treft de krimp inmiddels alle markten. Dat meldt onderzoeksbureau GfK in een kwartaalrapport over alle onderzochte non-foodmarkten.
De krimp valt extra hoog uit door de consumentenacties voorafgaand aan de btw-verhoging per 1 oktober 2012. Daarnaast heeft de op slot zittende huizenmarkt een negatieve invloed op bestedingen aan huishoudelijke apparaten en in de doe-het-zelfbranche. De doe-het-zelfbranche zag de omzet terugvallen met zes procent, iets beter dan de acht procent omzetdaling uit het eerste half jaar. Verder werden er zowel vijf procent minder huishoudelijke apparaten verkocht.
De papieren boekenmarkt noteerde in het derde kwartaal voor het eerst een daling met dubbele cijfers. In totaal werden 9,6 miljoen boeken verkocht, 11,2 procent minder dan vorig jaar. De omzet liep met 8,4 procent terug tot 119,3 miljoen euro. De entertainmentmarkt noteerde in het derde kwartaal een omzetdaling van 13,9 procent. Beide markten verschuiven volgens GfK richting digitale consumptie. Zo werden in het derde kwartaal een half miljoen e-books verkocht voor in totaal bijna vijf miljoen euro (plus 35 procent).
Ook de sectoren consumentenelektronica, fashion, IT & office, telecom en toerisme zagen de bestedingen teruglopen. De 'overall krimp' komt volgens GfK vooral tot uiting in het aantal faillissementen en de afname van het aantal winkelvloeren.
Omzetdaling per sector:
Sector | Omzetdaling |
Boeken | 8,4% |
Consumentenelektronica | 20% |
Doe-het-zelf | 6% |
Fashion | 1,8% |
IT & Office | 7% |
Groot huishoudelijke apparatuur | 5% |
Klein huishoudelijke apparatuur | 5% |
Entertainment | 13,9% |
Telecom | 1% |
Toerisme | 13,8% |
Reacties 0