'Winkel houdt belang als belevenis-basis'

De Franse sportwinkelketen Decathlon heeft alleen grote fan-communities in markten waar het over voldoende megastores beschikt. De winkel lijkt daarmee een belangrijke rol te hebben als belevenis-basis. Dat staat in het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6.

Decathlon heeft webshops in al zijn Europese markten, waaronder in Engeland. Daar groeit de Decathlon-community echter niet zo hard als in Frankrijk, Spanje en Italië, waar de winkelketen aanzienlijk meer winkels bezit. In het Verenigd Koninkrijk heeft de formule nu twaalf winkels, onvoldoende voor een landelijke dekking. Daardoor wordt het merk niet door de pers, blogs en sporters herkend. Dat zal pas veranderen als de winkelketen zijn doel, om binnen enkele jaren honderd winkels in het Verenigd Koninkrijk te hebben, realiseert.

Elke sport heeft zijn communities van fans en beoefenaars. Decathlon weet dan ook dat social networks een grote aanjager van bekendheid, reputatie en uiteindelijk ook transacties kunnen zijn. De winkelketen slaagt er ook in ons land in om een community te creëren: de aanhang op Facebook is al groter dan die van Nederlandse concurrenten.

Decathlon beschikt daarnaast over eigen merken met een eigen aanhang. Zo heeft Quechua meer dan 265 duizend fans en heeft B'twin de grens van honderdduizend likes al gepasseerd. Lees meer over Decathlon online in EtailTrends 6. Klik hier voor meer informatie over jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!