'AH Basic goedkoper dan Lidl'

De prijzen van AH Basic liggen vijf procent onder die van branchegenoot Lidl. Desondanks is het prijsimago van Lidl veel gunstiger dan dat van de marktleider. Dat is één van de conclusies uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants en EFMI Business School naar de groeipotentie van Lidl.

Het prijsverschil tussen de winkelketens is berekend aan de hand van een steekproef met dertig goed vergelijkbare producten als koffie, aardbeienjam en keukenpapier, gecorrigeerd voor de hoeveelheid. De prijs van het winkelmandje met AH Basic-producten blijkt vijf procent goedkoper dan bij Lidl. Dat staat de mentale prijsafstand die onderzoekers in een shopperstudie onder ruim 2.500 primaire boodschappers vonden (21%) pal tegenover. Dit verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het aanbod van duurdere huismerken en A-merken bij Albert Heijn, en andere factoren als winkelsfeer, serviceniveau en de omvang van het assortiment.

Lidl en Aldi blijken zowel qua werkelijke als ‘mentale’ prijsafstand niets voor elkaar onder te doen. Als gekeken wordt naar motieven voor consumenten om bij bepaalde supermarkten boodschappen te doen, krijgt Lidl op vijf van de zes punten de voorkeur boven Aldi. Consumenten verwachten bij Lidl onder meer een groter prijsvoordeel en meer kwaliteit en keuze, terwijl Aldi alleen de voorkeur krijgt vanwege zijn nabijheid.

Halverwege dit jaar beschikte Lidl over 373 winkels, tegenover 501 van Aldi. De onderzoekers zien nog ruimte voor zeker 63 Lidl-winkels. Alle supermarkten ondervinden last van de groei van Lidl, blijkt uit het rapport. Lidl heeft namelijk een uniek en onderscheidend assortiment met een hele sterke prijs-kwaliteitverhouding, stelt directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School. Daarbij draait het volgens hem niet zozeer om hoe goedkoop de keten in werkelijkheid is, maar 'om de mentale prijsafstand in het hoofd van de consument'.

Dick Boer liet afgelopen donderdag doorschemeren niet gelukkig te zijn met de prijsfocus van Albert Heijn. “Met alleen de focus op prijs winnen we de strijd niet”, aldus de ceo van moederconcern Ahold.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!