Retailers halen met elkaar jaarlijks twee miljard euro omzet weg uit de foodservicesector. Supermarkten, speciaalzaken en gemakswinkels verkopen steeds meer producten voor directe consumptie en zijn hiermee goed voor ongeveer twintig procent van de totale markt voor ‘gemakkelijk en routinematig consumeren’.
Volgens het FoodService Instituut (FSIN) is de behoefte om buitenshuis te consumeren in vijf jaar tijd flink gegroeid naar 11,3 miljard euro. Het is echter niet meer vanzelfsprekend dat de consument buitenshuis zijn producten en gerechten bij een klassiek horecabedrijf koopt. De concurrentie vanuit retail is daarmee fors toegenomen.
“De consument denkt niet in kanalen, maar de foodsector is nog wel ingericht in kanalen. De consument wil in zijn behoeften voorzien en de vraag waar en hoe die behoefte wordt ingevuld (en waar wordt geconsumeerd), zal steeds minder klassiek worden beantwoord”, aldus FSIN. Volgens het instituut spelen hierin ook de smartphone of computer een grote rol. “De consument vindt niet alleen zelf een oplossing voor zijn consumptiebehoefte, hij laat zich ook vinden en hij laat zich een oplossing aanreiken.”
Retailer snoept twee miljard euro af van foodservicesector
Gepubliceerd op 18 november 2013 om 00:00
Reacties 0