HEMA dreigt in een brief aan zijn franchisers de franchisevereniging VAB-HEMA buitenspel te zetten. Reden is een langslepend conflict over onder meer de prijs die franchisers moeten betalen voor brood, gebak en marketingkosten en de opbrengsten van online verkopen.
Deze ruzie zwelt aan tegen de achtergrond van dalende omzetten en toenemende concurrentie, schrijft De Volkskrant. Zo daalt de omzet per winkel al jaren; van jaarlijks 2,85 miljoen euro in 2006 naar 1,81 miljoen euro in 2012. Franchisers zijn samen goed voor ongeveer de helft van de ruim vijfhonderd HEMA-winkels in Nederland.
De VAB-HEMA is volgens directievoorzitter Ronald van Zetten 'volstrekt onredelijk' over de knelpunten en 'legt alles anders uit'. Daarnaast verwijt hij de vereniging een 'aanvallende toonzetting' en 'constante dreigementen met langdurige en kostbare procedures'. Hij wijst er daarbij op dat elke franchiser iedere vijf jaar de mogelijkheid heeft om te stoppen met de formule.
De houding van de VAB kan gevolgen hebben voor de opstelling van HEMA tegenover de vereniging, stelt Van Zetten. Daarbij hoeven 'de goeden niet onder de kwaden te lijden'. "Constructieve contacten met de individuele aangesloten bedrijven willen we zo veel mogelijk continueren", aldus de directievoorzitter.
Reacties 0