Hans Anders gaat zijn klanttellingen uitrollen naar alle winkels in Nederland en België. De optiekketen wil daarmee in de loop van 2015 volledig inzicht hebben in de klantenstroom in de 340 filialen. Die informatie vergroot namelijk de mogelijkheden om van bezoekers klanten te maken, stellen marketeers Karin van den Oever en Edwin Krau van de3 formule in RetailTrends 11.
Dit jaar zijn al in zeventig Nederlandse en in twintig Belgische winkels van Hans Anders systemen geïnstalleerd die aankomende en vertrekkende klanten registreren. Daarbij wordt gebruikgemaakt van camera’s en infrarood-tellers.
Structureel bezoekersaantallen tellen vergt een investering die zich terugverdient doordat je personeel veel gerichter in kunt zetten, meent directeur Bart Schmitz van Flucon/PFM dat voor Hans Anders de tellingen doet. “Door op rustige momenten niet te veel personeel in te zetten, kun je flinke kostenbesparingen realiseren.”
Daarnaast gaat het bij deze tellingen om het herkennen van patronen, zegt Edwin Krau, internationaal marketingmanager bij de optiekketen. “Als we weten hoeveel bezoekers ook klant zijn en hoe druk de verschillende winkels worden bezocht, kunnen we dat aan onze CRM-data koppelen.”
Lees meer over de registratie van bezoekersstromen en de nieuwste techtrends in de technologiespecial van RetailTrends 11. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0