Opmars van de digitale kiosk

Digitale tijdschriftdistributie vormt mogelijk een lichtpuntje voor de kwakkelende magazinemarkt. AKO en Bruna spelen hier met hun app al op in, terwijl Libris nog aan deze markt snuffelt, constateert RetailTrends.

Bruna voegde dit voorjaar Bruna-Tablisto toe aan zijn assortiment. Gebruikers hebben met deze app toegang tot een kiosk met onder meer digitale kranten, boeken en tijdschriften. Ze kunnen individuele exemplaren kopen en lezen. AKO werkt al iets langer met de app Magworld, die over een vergelijkbare functionaliteit beschikt. Beide apps zijn geschikt voor iPads en Androidtablets.

De opkomst van tablets bieden een ander interessant perspectief aan de tijdschriftensector. De tablet leent zich namelijk goed om magazines te lezen. Bijna de helft (44 procent) van de lezende bevolking is in het bezit van een dergelijk apparaat. Dat blijkt uit het recente Intomart GfK-rapport Trends in Digitale Media 2013. In Amerika wordt dit jaar zo’n 2,4 procent van alle tijdschriften online gelezen, met de tablet als snelst groeiende platform.

In de marketing van online tijdschriften ligt een actieve rol voor digitale kiosken door bundeling en cross-selling van content. De uitgever kan zich dan focussen op de verkoop van online abonnementen en de promotie van de meest actuele magazines.

Die promotie vergt namelijk extra aandacht omdat een digitale kiosk niet dezelfde schapruimte heeft als een winkel. Het aantal impulsaankopen zal dus dalen. Uitgevers en kiosken moeten daarvoor dan ook uitwijken naar aanvullende kanalen. Gratis nieuwsbrieven, promotionele sites en social media bieden daarbij mogelijkheden.

Lees meer over de mogelijkheden rond digitale tijdschriftdistributie in RetailTrends 11. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!