Inwoners van kleine gemeenten verhandelen het meeste via Marktplaats. Dat blijkt uit de analyse Provinciale handelshoofdsteden 2013, die de handelssite maandag publiceerde. Landelijk gezien werd in de eerst negen maanden van dit jaar het meeste gehandeld in het Friese Twijzelerheide.
Marktplaats bepaalde voor de zevende achtereenvolgende keer per provincie de zogenoemde handelshoofdstad. Daarbij kijkt de eBay-dochter naar het aantal geplaatste advertenties en het aantal adverteerders, in verhouding tot het aantal inwoners.
Om succesvol te kopen en verkopen is het niet noodzakelijk om in grote steden te zijn, stelt Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. “Internet doet grenzen vervagen. Voor iedereen met een internetaansluiting ligt de rest van Nederland binnen handbereik.”
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er ruim 105 miljoen advertenties geplaatst op de handelssite. De handel via de tablet en smartphone neemt toe. In oktober werd Marktplaats maandelijks 61 miljoen keer bezocht via de mobiele site of app. In dezelfde periode vorig jaar eerder was dat nog negentien miljoen keer.
Daarnaast plaatsen mobiele gebruikers nu vijfentwintig procent meer advertenties dan een jaar geleden. “Marktplaats beleeft een tweede jeugd dankzij de groei van mobiel shoppen”, zegt Van Duin in een interview in het novembernummer van RetailTrends.
De provinciale handelshoofdsteden van 2013:
Friesland – Twijzelerheide
Limburg – Roosteren
Overijssel – Westerhaar-Vriezenveensewijk
Drenthe – Elim
Gelderland – Andelst
Groningen – Wildervank
Utrecht – Elst
Noord-Holland – Zwaag
Noord-Brabant – Baarle-Nassau
Flevoland – Swifterbant
Zuid-Holland – Papendrecht
Zeeland – Oud-Vossemeer
Eerder: Mobiel shoppen geeft Marktplaats impuls
'Marktplaats geliefd bij kleine gemeenten'
Gepubliceerd op 19 november 2013 om 00:00
Reacties 0