Nederlandse winkeliers verwachten 510 tot 515 miljoen euro extra om te zetten aan sinterklaasaankopen. Detailhandel Nederland heeft voor deze verwachting de inkoopcijfers van winkeliers vergeleken met de volumes van een normale periode, laat een woordvoerder van de belangenorganisatie weten aan RetailNews.
Sinterklaas is voor winkeliers een van de belangrijkste feestdagen van het jaar. De gehele detailhandel profiteert volgens de woordvoerder namelijk van de extra omzet. Het grootste deel van de geschatte half miljard euro wordt uitgegeven aan zogenaamde 'randvoorwaarden' van het feest, zoals versieringen, luxe diners, gourmetschotels en pepernoten. Het andere deel geven consumenten uit aan cadeaus voor in de schoen en op pakjesavond. Traditioneel zijn parfum, speelgoed en sieraden populaire producten, terwijl dit jaar ook computer- en gezelschapspellen in trek zijn.
Q&A sprak afgelopen week al de verwachting uit dat de Nederlandse detailhandelsomzet rond Sinterklaas tot 4,6 procent stijgt ten opzichte van vorig jaar, doordat meer gezinnen het feest vieren.
Eerder: Sint slaat meer pakjes in
Reacties 0