Fashionretailers scoren het best op Facebook

De grootste Europese online verkopers hebben niet vanzelfsprekend de meeste volgers op Facebook of Twitter. Slechts drie van de meest gevolgde concerns behoren tot de honderd grootste online retailers in Europa, blijkt uit gegevens van Top500Guide.com.

Zes van de tien meest gelikete retailers op Facebook in Europa zijn fashionretailers. Datzelfde geldt voor Twitter. Zeven van de tien ondernemingen met de meeste Twittervolgers verkopen kleding. Zes daarvan staan niet in de top honderd in de Internet Retailer 2013 Europe 500. Dat betekent dat zij vorig jaar minder dan 185 miljoen euro aan online verkoop binnenhaalden. De Internet Retailer 2013 Europe 500 monitort de groei van e-commerce in Europa.

Europese consumenten zijn op hun sociale netwerken niet gevoelig voor luxe merken. Zeven van de tien meest gelikete retailers op Facebook verkoopt kleding van gemiddeld 131 euro. Burberry Ltd. en LMVH staan in de top tien, met een gemiddeld online prijskaartje van respectievelijk vierhonderd euro en 480 euro.

In vergelijking met hun Noord-Amerikaanse collega’s krijgen Europese retailers een stuk minder likes op Facebook. De gemiddelde Noord-Amerikaanse Top 500 retailer heeft ongeveer een miljoen likes. Dat is bijna het dubbele van het gemiddelde 556.038 van Europese retailers.

Het is gebruikelijk voor Europese retailers om via social media interactie te hebben met hun consumenten. Ze zijn echter niet zo actief op de grote social mediakanalen als Noord-Amerikaanse retailers. In Noord-Amerika hebben op vier na alle retailers in de Top 500 Guide een Facebookpagina. In Europa geldt dat voor 93,6 procent (468 retailers). Bijna alle Noord-Amerikaanse retailers (97,2 procent) is actief op Twitter, tegenover 87 procent in Europa.

Deze trend is duidelijk zichtbaar op YouTube en Pinterest. Van de grootste Noord-Amerikaanse retailers heeft 87,6 procent een videokanaal op YouTube en 78 procent een Pinterest-account. In Europa is dat respectievelijk 73,2 procent en 39,4 procent actief op deze kanalen.

Een prominente aanwezigheid op social media kan zorgen voor een snellere groei in online verkoop. Moederbedrijf Inditex van Zara bijvoorbeeld behaalde de tweede plaats van meest gelikete retailers in Europa en staat op de vijfde positie als het gaat om groei in online sales. De retailer haalde in 2012 naar schatting 304 miljoen euro binnen. Dat is een stijging van bijna 160 procent ten opzichte van 2011, toen dat op 117 miljoen euro lag.

Retailers geliked door Europese shoppers:

Retailer Europe 500-positie Aantal likes
1 Amazon.com Inc. 1 16.68 miljoen
2 Inditex Group 64 16.32 miljoen
3 Burberry Ltd. 224 14.78  miljoen
4 H&M 83 13.74 miljoen
5 LVMH 59 12.69 miljoen
6 Nike Inc. 127 12.19 miljoen
7 Adidas AG 114 10.77 miljoen
8 Apple Inc. 6 8.72 miljoen
9 Abercrombie & Fitch co. 134 7.45 miljoen
10 Barbie.com 429 7.09 miljoen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!