Zelfstandige schoenenzaken maken meer gebruik van social media dan van een eigen website. Ruim 83 procent van deze retailers is actief op social media. Het aandeel schoenenzaken met een eigen website is 76 procent. Dat blijkt uit een enquête van de Hogeschool van Amsterdam onder circa honderdvijftig zelfstandige schoenenretailers.
De meerderheid van de schoenenzaken is korter dan twee jaar actief op social media. Facebook is voor een ruime meerderheid (83 procent) het populairste social media-kanaal. Twitter volgt op ruime afstand met 25 procent.
Met name schoenenzaken met minder dan vier medewerkers hebben nog geen eigen website (68 procent). Minder dan de helft (42 procent) van de ondervraagden zonder website is een website aan het ontwikkelen. Tijdgebrek, de voordelen niet zien en kosten zijn de belangrijkste redenen voor schoenenzaken waarom zij nog geen webshop ontwikkeld hebben.
Bij de grotere schoenenzaken met meer dan vier medewerkers heeft ongeveer 85 procent een eigen website. Circa een derde (42 procent) heeft een webshop. Bij ruim vier op de tien schoenenretailers bedroeg de online omzet in 2013 meer dan vijftien procent van de totale omzet. Een meerderheid (58 procent) geeft aan tevreden te zijn over die omzetontwikkeling.
Zelfstandige schoenenretailer: social media boven website
Gepubliceerd op 20 november 2013 om 00:00
Reacties 0