Door: Mark Raben, director innovation & product strategy SAP Nederland
Consumenten weten wat zij verwachten van een mobiele portemonnee en zijn van plan hier in de toekomst aankopen mee te doen. Misschien moeten retailers deze consumenten dan simpelweg vragen waaruit een mobiele portemonnee volgens hen hoort te bestaan, in plaats van deze keuze zelf te maken. Consumenten zijn immers klaar voor mobiel winkelen en weten duidelijk wat zij willen. Als we de ideeën over de ideale mobiele portemonnee crowdsourcen, dan biedt dat de industrie goede inzichten in de te ontwikkelen mobiele diensten.
Mobiele portemonnee
Over het principe van een ‘mobile wallet’ wordt al lang gediscussieerd. Consumenten gebruiken hun smartphone namelijk al voor mobiel bankieren. Hierbij kunnen zij bedragen met een enkele klik overmaken of rekeningen raadplegen. Het gebruik van een mobiele portemonnee in winkels is echter nog niet massaal opgepakt, dus moeten ontwikkelaars rekening houden met de wensen van de gebruiker.
Onderzoek toont aan dat consumenten via een mobiele portemonnee zowel online (51 procent) als in winkels (46 procent) goederen aanschaffen. 44 procent verwacht binnenkort ook voor kleinere bedragen gebruik te maken van een mobiele portemonnee. Een derde verwacht klantenkaarten in te zetten via hun mobiele apparaat. Dit zijn positieve ontwikkelingen en het is essentieel om in te spelen op de vraag van de markt.
Aanschaf goeden en diensten
Dit zijn functionaliteiten waar men rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van nieuwe mobiele applicaties. Op dit moment gebruiken consumenten hun mobiele apparaat om entertainment aan te schaffen (43 procent), waarbij hun interesse vooral uitgaat naar bioscoopkaartjes, Dvd’s en tickets voor sportevenementen. Ook downloaden consumenten muziek (40 procent), schaffen zij boeken of e-boeken aan (40 procent) of kopen zij kleding in online web shops (39 procent).
Kortingen stimulans
Hieruit leren we dat consumenten met name op bepaalde gebieden meer online aankopen doen dan elders. Dit heeft ook te maken met het geven van kortingen, aanbiedingen en coupons door winkeliers en webshopeigenaren. Een groot deel van de consumenten laat zich dan ook door zulke acties aanmoedigen om meer aankopen te doen via hun mobiele apparaat. Er zijn echter ook redenen waarom consumenten juist niet hun smartphone en mobiele portemonnee willen inzetten. Denk hierbij aan het moeten invullen van heel veel persoonlijke informatie of de zorgen die zij hebben over de beveiliging. Het betalingsverkeer moet dus zeer zorgvuldig en veilig worden ingeregeld.
Luister naar de klant
Retailers krijgen hierdoor zicht op hoe de ideale mobiele dienst eruit ziet. Waar is behoefte aan? Wat kan er beter? Retailers kunnen dit beïnvloeden door consumenten te blijven aanmoedigen, kortingen te bieden en door een eenvoudig te gebruiken interface te leveren. Houd daarnaast rekening met de behoefte van consumenten aan zowel gebruiksgemak als persoonlijke veiligheid.
Bij de uiteindelijke uitvoering komen vast en zeker nog de nodige technische uitdagingen kijken. Maar tegenwoordig is qua techniek erg veel mogelijk. Voor retailers is het vooral belangrijk om te luisteren naar de consument, om huidige klanten aan zich te laten binden, en om nieuwe mogelijkheden te overwegen.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Reacties 0