De fysieke winkel wordt meer gemist bij het doen van online boodschappen dan wanneer er online voor fashion wordt geshopt. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE na onderzoek onder tienduizend consumenten uit tien Europese landen.
Het belang dat consumenten hechten aan het zien en aanraken van producten stijgt, wanneer het gaat om online boodschappen. Veertig tot vijftig procent van de ondervraagden vindt het in dat geval ‘bijzonder belangrijk’ om toegang te hebben tot een fysieke winkel. Bij de aanschaf van kleding en schoeisel is dat dertig tot veertig procent.
De meerderheid van de ondervraagden geeft verder aan de online bestelling bij voorkeur thuisbezorgd te krijgen. Het aantal mensen dat zijn online bestelde boodschappen desondanks afhaalt in fysieke winkels ligt een stuk hoger dan bij kleding en schoeisel. Gemiddeld is dat 26 tot 36 procent, variërend over de verschillende leeftijdscategorieën, tot minder dan twintig procent bij alle leeftijdsgroepen. Jongvolwassenen van zestien tot 24 jaar halen met 36 procent het liefst de boodschappen af in een winkel. Deze voorkeur neemt af naarmate de consumenten ouder worden.
CBRE verrichtte het onderzoek 'How We Shop - The Changing Face of Europe's Consumer' tussen maart en april dit jaar. De researchers onderzochten de winkelvoorkeuren van consumenten uit België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongarije, Italië, Polen, Rusland, Spanje en Zweden.
'Online shopper wil boodschappen aanraken'
Gepubliceerd op 22 november 2013 om 00:00
Reacties 0