Albert Heijn test ID-reader

Albert Heijn experimenteert in tien van zijn winkels met een ID-reader voor de verkoop van alcohol. Wanneer een jongere tot twintig jaar, en vanaf 1 januari tot 25 jaar, alcohol wil afrekenen, kan de caissière door middel van het apparaat gemakkelijk zijn leeftijd checken. De keten test of de drempel om naar een ID te vragen op deze manier lager wordt.

Daarnaast loopt er in acht Albert Heijn-winkels een proef met kassablokkering zodra er alcohol wordt gescand. De kassa geeft dan de melding ‘geen verkoop-voor datum’ en blokkeert. Door het invoeren van de geboortedatum kan de blokkade worden opgeheven. Als een klant ouder is kan een bepaalde code worden ingevoerd.

Met de hulpmiddelen speelt Albert Heijn in op de verhoogde leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak en alcohol. Vanaf 1 januari 2014 mogen jongeren onder de achttien jaar geen producten als wijn en bier meer afrekenen. Om het risico op vergissingen te verkleinen wordt daarom ook de leeftijd waarvoor de legitimatieverplichting geldt verhoogt. Vanaf 1 januari 2014 moeten alle consumenten tot 25 jaar hun ID laten zien bij het afrekenen van alcohol.

Eerder pleitte FNV Bondgenoten al voor een aparte kassa voor alcoholverkoop, omdat het volgens de vakbond voor vooral jonge en onervaren caissières lastig kan zijn om de leeftijd bij klanten te checken. Albert Heijn kiest voor andere hulpmiddelen, maar biedt de onervaren werknemers wel een cursus aan. “Momenteel volgt een deel van onze medewerkers de CBL-training 'Soms moet je nee verkopen', waar wordt geoefend met praktijksituaties”, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

Beide proeven lopen tot half februari en moeten dan hebben uitwezen of ID-reader en de kassablokkering werkbaar zijn en of ze effect hebben op de snelheid aan de kassa.

Eerder: Jan Linders test ID-scanners

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!