Ahold is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot de meest transparante retailer van Nederland. Het moederconcern van onder meer Albert Heijn en bol.com haalde 176 van de maximale tweehonderd punten in de Transparantiebenchmark 2013 van het ministerie van Economische Zaken en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Het onderzoek is uitgevoerd door PwC.
De Transparantiebenchmark geeft inzicht in de mate van transparantie in maatschappelijke verslaggeving bij de 460 grootste bedrijven van Nederland. Philips eindigde met 198 punten bovenaan de transparantieladder en volgt daarmee DSM op als meest transparante organisatie van Nederland.
Ahold bekleedt de veertigste positie, twee plekken hoger dan vorig jaar. Sperwer Holding (PLUS) volgt op de 93e plaats met 141 punten als tweede beste retailer. De zeventien retailers op ranglijst scoorden gemiddeld 86 punten, 19 meer dan afgelopen jaar. De retailsector scoort volgens het rapport met name slecht op betrouwbaarheid, relevantie en duidelijkheid van de maatschappelijke verslaggeving.
Ranglijst meest transparante retailers:
Positie | Retailer | Totaal 2013 | 2012 |
40 | Ahold | 176 | 164 |
93 | Sperwer Holding | 141 | 114 |
97 | Sligro Food Group | 138 | 99 |
108 | Beter Bed Holding | 123 | 96 |
110 | Jumbo Groep Holding | 122 | 106 |
113 | Zeeman Groep | 121 | 107 |
120 | Mediq | 111 | 148 |
138 | IKEA Nederland | 94 | - |
146 | Coop Holding | 91 | 73 |
147 | Stern Group | 91 | 5 |
154 | Macintosh Retail Group | 84 | 114 |
192 | Boerhof Projectinrichters | 53 | - |
211 | Maxeda Nederland | 38 | 15 |
223 | V&D Group | 30 | - |
243 | Pon Holdings | 18 | 11 |
251 | Blokker Holding | 13 | 6 |
256 | Koops Furness | 11 | 11 |
Reacties 0