Online oplichters slaan slag rond feestdagen

Malafide webshops profiteren van de naderende feestdagen bij het oplichten van consumenten. Juist in deze tijd haken online oplichters in op het verlanglijstje van consumenten, stelt Harry Jongkind, coördinator van het Landelijke Meldpunt Internet Oplichting van de politie.

Het gaat daarbij vooral om producten als telefoons, spelcomputers en tv’s. “Die bieden ze dan aan voor een fors lagere prijs”, aldus Jongkind. Online shoppers trappen in de spectaculaire aanbiedingen maar krijgen vervolgens geen waar voor hun geld.

De webshops waarop de artikelen staan zien er vaak professioneel en betrouwbaar uit. Dat maakt het voor consumenten lastig te ontdekken dat er iets niet klopt. Om het vertrouwen van de kopers te winnen plaatsen de fraudeurs soms logo’s van keurmerken als Thuiswinkel.org op hun site. Ook wordt in sommige gevallen gebruikgemaakt van betalingssysteem iDEAL. “Betaaldienst iDEAL is een betrouwbare partner. Maar de verkoper hoeft dat nog niet te zijn”, waarschuwt Jongkind.

Afgelopen jaar werden in elk geval 8.637 mensen de dupe van 77 nepwinkels. De slachtoffers maakten samen 1,3 miljoen euro over naar verkopers, maar kregen nooit iets geleverd. Dat is ruim twee keer zoveel als een jaar eerder. Toen werden 2.733 consumenten slachtoffer van malafide webwinkeliers.

Het valt niet mee om juridische stappen te ondernemen tegen deze verkopers. Ze zijn moeilijk te traceren, of maken gebruik van een maas in de wet. In dat laatste geval verkopen ze onder hun eigen naam, maar leveren niets. Dat wordt gezien als een wanprestatie en valt niet onder het strafrecht. Jongkind: “Het is aan de koper een procedure te beginnen om geld terug te krijgen. Veel mensen doen dat niet, omdat het om een klein bedrag gaat.”

Eerder:
'Internetoplichting van handelsites naar webshops'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!