Parkeergarages trekken minder bezoekers

Er wordt steeds minder geparkeerd in de overdekte parkeergarages in Nederlandse binnensteden. Vooral bij de winkelstraten lopen de bezoekersaantallen van parkeergarages terug: shoppers blijven vaker thuis, kopen online, nemen de fiets of komen met het openbaar vervoer naar de winkelgebieden. Hierdoor noteerden parkeerplaatsen in het stadcentrum tussen 2008 en 2012 een kwart minder bezetting.

Dat blijkt uit een onderzoek van parkeeradviesbureau Spark en de Erasmus Universiteit Rotterdam in negentien gemeenten. De terugloop kost bijvoorbeeld gemeente Rotterdam jaarlijks zeker een miljoen euro. Ook privégarage Q-Park, dat ongeveer 250 parkeerterreinen beheert, telt al een aantal verliesgevende garages. Concurrent Apcoa, dat in Nederland twintig parkeergarages heeft, ziet vooral bij winkelstraten de bezoekersaantallen teruglopen. “Een kwart minder bezetting is wel heel royaal geschat, maar het binnenstedelijk parkeren neemt zeker af”, aldus directeur Henk de Bruin.

Volgens Rob Ebbing van Spark is de houding van gemeenten vaak te star. “Gemeenten houden zich aan de richtlijnen: bij de bouw van een nieuwe winkel moeten er automatisch tien parkeerplaatsen extra komen. Vaak staan er in de buurt echter al genoeg plekken leeg. Ook moeten de parkeertarieven, die een groot onderdeel van het probleem zijn, volgens hem een stuk eerlijker. “Als je ergens een uur en tien minuten staat, moet je vaak twee uur parkeergeld betalen. Dat is niet in de haak.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!