Na de vleesschandalen hebben Nederlandse consumenten weinig vertrouwen in de vleesverwerkingsindustrie, maar ze passen hun aankoopgedrag niet aan. Dat concludeert onderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim duizend consumenten.
43 procent geeft aan minder vertrouwen te hebben in de vleesindustrie na berichtgeving over bijvoorbeeld de verwerking van paardenvlees in rundvlees. Men denkt dat de ondernemingen het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn, transparantie en hygiëne. Desondanks zegt 83 procent zijn aankoopgedrag niet aangepast te hebben. Eerder gaf driekwart van de Nederlanders al aan zijn gedrag omtrent het consumeren van vlees niet te veranderen naar aanleiding van de vleesaffaires.
Nog steeds kopen de ondervraagden hun vlees vooral in de supermarkt (87 procent). Iets meer dan een kwart bezoekt ook regelmatig een (keur)slager. Slechts zes procent koopt weleens vlees bij biologische slagers of winkels.
Bij het kopen van vlees kijkt negentig procent vooral naar de smaak en prijs. Slechts een derde let op dierenwelzijnsaspecten, zoals de herkomst van het vlees en een keurmerk. Tweederde geeft dan ook aan de zogenaamde kiloknallers niet altijd te laten liggen.
Daarnaast is het vertrouwen van consumenten in keurmerken laag. Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagden vindt de keurmerken puur een marketingtool. Ruim een derde noemt ze zelfs misleidend. Bijna veertig procent stelt dat de labels niets zeggen over dierenwelzijn. Vijftien procent kijkt bewuster naar keurmerken naar aanleiding van de vleesschandalen.
Wat is belangrijk voor consumenten bij de aankoop van vlees?
1 | Smaak / kwaliteit | 90% |
2 | Prijs | 64% |
3 | Bereidingsgemak | 51% |
4 | Herkomst | 34% |
5 | Keurmerk | 33% |
Eerder: Onderzoek naar vleesbranche
Reacties 0