Wibra tekent Bangladesh-akkoord nog niet

Wibra heeft het veiligheidsakkoord voor Bangladesh vanwege onduidelijkheden in de tekst nog niet ondertekend. De kledingdiscounter ondersteunt wel de intentie van het akkoord, dat de veiligheid van Bengaalse werknemers moet verbeteren. Dat laat Wibra weten aan RetailNews.

Minister Lilianne Ploumen stelde maandag dat Wibra evenals Coolcat en Prénatal geen verantwoordelijkheid neemt voor de textielarbeiders die hun kleding maken. De winkelketen zegt dat productie van zijn kleding echter onder dezelfde arbeidscondities tot stand komen als bij Zeeman, H&M, C&A, HEMA en V&D; retailers die het verdrag wel getekend hebben. Wibra is daarnaast naar eigen zeggen al 'enige tijd bereid om te delen in de kosten voor inspecties van gebouwen en trainingen van inspecteurs.'

In de tekst van het akkoord zijn echter onduidelijkheden aanwezig, waardoor Wibra nog geen handtekening heeft gezet. De kledingketen wil niet ingaan op de inhoud van deze punten. "Maar als die er niet waren, dan hadden we het akkoord al ondertekend", laat een woordvoerder weten. Verschillende werkgroepen zijn volgens haar actief om de tekst voor de kledingbranche tot in detail uiteen te zetten. Wibra verwacht halverwege december meer duidelijkheid, waarna de keten besluit of het verdrag in zijn geheel ondertekend wordt.

Ook Prénatal stelde maandag bezig te zijn met een studie naar de inhoud van het verdrag. De winkelketen wil die studie deze week afronden. Coolcat liet bij monde ceo Roland Kahn weten het convenant binnen een maand te tekenen.

Eerder:
Coolcat pareert kritiek Ploumen
Ploumen haalt uit naar 'foute fashionretailers'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!